4. Kommunikációs funkciók és közlésmódok
Kommunikáció: a. tájékoztatás, információk közlése, cseréje
b. legalább két résztvevő valamilyen jelrendszer segítségével egymással közöl valamit
Kommunikációs tényezők:
Résztvevők: feladó: különböző jelek segítségével üzenetet küld a címzettnek
címzett: az üzenetet felfogja, értelmezi, ha módja van rá, válaszol
Üzenet
Kód: 1. az üzenetet kifejező összefüggő jelek
2. lehet nyelvi és nem nyelvi
3. a komm. csak akkor hatékony, ha a kódot mindkét fél egyaránt ismeri→közös nyelvet beszélnek
Csatorna: közvetítő közeg, az infó továbbításának eszköze
Hallható (telefon)
Látható (levél)
Érezhető (tapintás)
Egyszerre többféle (beszélgetés)
Közös valóság és közös előismeret: mindkét félnek ismernie kell a világot ahhoz, hogy megértsék egymást; megfelelő ismeretek arról, amiről beszélgetnek
Közös előzmények: megkönnyítik a komm.-t, hiszen olyan dolgokról beszélnek, melyeket együtt éltek át
Beszédhelyzet: 1. a komm.-s közeg, melyben az üzenet megkapja teljes jelentését
2. ebben a jelentésben benne foglaltatik a helyzet belső és külső körülménye, a partnerek viselkedése – a köztük lévő nyelvi kapcsolat, a nyelvi és nem nyelvi jelek
Zaj: azok a tényezők, melyek a komm.-s folyamatot megzavarják, vagy az üzenetet torzítják, eljutásukat a fogadóhoz gátolják
Csatorna(üzenet,kód)
Feladó ↔ címzett <<<>
Kapcsolat
a kommunikáció funkciói (beszédhelyzettől, üzenettől függően más-más célja lehet)
tájékoztató: 1. a feladó valamit közölni akar v. tájékoztatni vmiről
2. kijelentő mondatok
kifejező szerep: 1. a feladó érzelmeit, hangulatát, érzéseit kívánja közölni
2. óhajtó v. felkiáltó mondatok
felhívó: 1. cselekvésre szeretné késztetni a címzettet
2. felszólítások, felkiáltások
kapcsolatteremtő: beszélgetés, komm. megnyitása
kapcsolatfenntartó: megkérdezzünk partnerünket, érti-e, amit mondunk, figyel-e
kapcsolatzáró: komm. lezárása, elköszönés
esztétikai: az üzenetnek a közlés mellett a gyönyörködtetés a célja
értelmező=metanyelvi funkció: magáról a nyelvről a nyelv segítségével beszélünk; metanyelvi szerepet tölthetnek be a nem nyelvi jelek is
a komm. típusai:
irányultsága szerint:
egyirányú (a hallgató nem töltheti be a feladó szerepét, pl. TV, előadás)
kétirányú (a beszélő és a hallgató szerepet cserél, pl. Beszélgetés, vita)
kommunikációs partnerek helyzete szerint:
közvetlen (a feladó és a címzett egy helyen egy időben van)
közvetett (a komm. nem egy térben v. időben zajlik)
(mindig nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével történik)
a tömegkommunikáció
- széles befogadó rétegnek közvetett és egyirányú módon információkat közvetít nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével
|